سیاسی معلومات

کلید سوالات شامل 350 سوال کاربردی اداره خدمات ملکی:

 1 سیاست چیست؟

جواب: سیاست عبارت ازدستور العمل های کلی است که حدود واندازه فعالیت وتصامیم لازم را که ازطرف مجریان اموربرای رسیدن به اهداف سازمان گرفته می شود ، مشخص وتعین می کند.

 2 سیاست داخلی وخارجی چیست؟

سیاست داخلی ؛تظبیق قوانین ، قانون اساسی ، دفاع ازاستقلال ، حاکمیت ملی ، تمامیت ارضی وحفظ منافع ملی کشورمی باشد.

سیاست خارجی ؛ سیاست مثبت ، فعالیت های بی طرفانه ، عدم مداخله ، حسن همجواری واحترام متقابل با سایرکشورهای جهان.

 3 دولت را تعریف نمایید وبگویید که متشکل ازچند قوا است؟.

دولت ازنظرحقوقی عبارت ازسازمان سیاسی ایست که دارای موقعیت جغرافیایی ومرزهای تعین شده ی بین المللی باشد وتحت اداره یک قدرت عالیه قرار داشته باشد.

دولت متشکل از سه قوه است.  1 اجراییه 2 مقننه 3 قضاییه میباشد.

 4 وظایف اساسی دولت را بیان کنید؟

دفاع ازاستقلال ، حاکمیت ملی ، تمامیت ارضی ، تامین امنیت وقابلیت دفاعی کشور.

 5 حکومت را تعریف کنید؟

حکومت عبارت ازقوه اجراییه دولت است که پالیسی دولت را درجامعه تطبیق می کند.

 6 حاکمیت چیست؟

عبارت ازاعمال نفوذ دولت برقلمرو داخلی وخارجی آن می باشد.

 وبه د نوع است:

 1 حاکمیت ملی توسط ممثلین مردم تمثیل می شود. مثلا ازطریق پارلمان ، مجلس موسسان...

 2 حاکمیت دولتی تطبیق سیاست داخلی وخارجی مملکت توسط هیات حاکمه دولتی است.

 7 منافع حقوقی درافغانستان چیست؟

 1 دین 2 قانون 3 عرف وعادات 4 فرامین 5 حقوق تعاملی.



 8 اداره چیست وبه چند نوع است ؟

اداره عبارت از نظام اجتماعی بوده که درآن یک عده اشخاص جهت رسیدن به یک سلسله اهداف نسبتا مشخص با هم همکاری واشتغال دارند.

 اداره دونوع است: 1 اداره رسمی 2 اداره غیررسمی.

 9 اداره رسمی را تعریف کنید؟

اداره رسمی عبارت ازاجتماع یک عده افراد است که تحت رهبری سلسله مراتب اداری به منظورتحقق بخشیدن هدف هایی معین به همکاری همدیگربه وجود آمده ووظایف وصلاحیت ها درآن مشخص می باشد.

 10 اداره غیررسمی راتعریف کنید؟

اداره غیررسمی عبارت ازاجتماع افراد ویا گروه هایی برای اهداف معین ومشخص بدون درنظرداشت سلسله مراتب اداری کارنموده وعمدتا ارتباط شان ناشی ازغریزه ها ویا تمایلات طبیعی انسانها می باشد.

 11 سلسله مراتب چیست ؟

سلسله مراتب عبارت از اجرای درست امور در یک اداره بوده یعنی از بالا به پاین هدایات از پاین اطاعات و اجراات میباشد.

12 توافقات لندن چیست؟

توافقات لندن درمورد انکشاف اقتصادی کشوروتطبیق اصلاحات اداری دایرشده بود تا توافقات بن وتوکیو را ارزیابی وبه صورت بهترتطبیق نمایند.

 13 سازمان چیست؟

عبارت ازیک ترتیب خاص وسنجیده ی افراد جهت حصول مقاصد واهداف خاص می باشد که شامل مشخصات ذیل اند. 1 هدف خاص 2 تشکیل خاص 3 افراد.

 14 سازماندهی چیست؟

سازماندهی جریانی است که طی آن تقسیم کارمیان افراد وگروه های کاری وایجاد هماهنگی میان آنها برای رسیدن به اهداف میباشد.

15 اصول کاری چیست؟

 درعمومیات اصول کاری عبارت از ارزش های است که توسط کارمندان در یک اداره درنظرگرفته می شود. اصول کاری به اساس اخلاق وپرهیزکاری به هم استواراست.

 16 مدیریت چیست؟

مدیریت عبارت ازهماهنگ ساختن نیروی مادی وانسانی جهت رسیدن به هدف با حد اقل مصرف درکوتاه ترین زمان است.

 عناصرمهم اداره ؟ 1 هدف 2 منابع 3 موثریت 4 مثمریت 5 جوانب ذی دخل.

-         هدف: عبارت از همان نتیجه مطلوب است که تمام فعالیت ها به استقامت آن سوق داده میشود.

-         منابع: عبارت از تمام سرمایه مادی و معنوی سازمان میباشد. اقسام منابع: مالی، فزیکی، بشری وغ محسوس.

-         موثریت: اجرای درست کار در اداره میباشد که در آن کیفیت مطرح است.

-         مثمریت: اجرای درست کار در اداره بوده نحو که از سرمایه کم محصول زیاد بدست آید.

-         جوانب ذیدخل: عبارت از تمام مامورین، سهام داران، مراجعین و سایر افراد که تمایل داشته باشد

 17مدیرکیست ؟

مدیردرلغت به معنی اداره کننده وکارگردان می باشد ودراصطلاح مدیرشخصی است که مسوولیت تنظیم وعملکرد تیم خود را به عهده دارد.

 18مهارت های یک مدیر چیست؟

مسلکی بودن ، شنونده ی خوب ، تشویق کننده ی خوب ، برخورد خوب ، مذاکره کننده ، کنترول کننده و ایجاد انگیزه دربین پرسونل.

 19 خصوصیات مدیرت چیست؟

سروی ، پلانگذاری ، تخصیص ، استخدام ، هماهنگی ، رهبری ، راپوردادن وراپور گرفتن.

 20 مفاهمه  ارتباط چیست؟

مفاهمه عبارت ازانتقال معلومات ، نظریات ، پیامها ، افکار، هدایات ، ادراک و احساسات با استفاده ازطریق وسایل مختلف بین طرفین می باشد.

 21 بازدهی (فید بک) چیست؟

بازدهی عبارت ازعکس العمل گیرنده ی پیام دربرابرفرستنده ی آن می باشد که فرستنده را در رابطه به چگونگی دریافت پیام با خبرمی سازد.

 22 اوصاف آمرخوب چیست؟

قدرت تشخیص ، قدرت تطبیق و قدرت ارتباط را داشته باشد.





 23 کارکرد مامورین زیردست را بعد ازتعینات چگونه ارزیابی می کنید؟

 1 رعایت اوامرآمریت 2 جدیت دروظیفه 3 صداقت ، پشت کار 4 اخذ سجل مساعد واجراات او با قوانین هماهنگ باشد.

 24 وظایف یک اداره چیست؟

اتخاذتصامیم ، پلان نمودن فعالیت ها وتثبیت بودجه ، توظیف نمودن کارمندان برای اجرای وظایف محوله  ، نظارت درتطبیق پلان کاری ، رهنمایی پرسونل ، کنترول واستعمال مناسب ازمنابع و وسایل ، تشویق پرسونل برای اجرای بهتروظایف میباشد.

27 سیستم اداری افغانستان به چند قسم است.؟ (از نظر قانون اساسی)

به دو قسم است:

 1 سیستم مرکزی که توسط  وزرا و رئسای مستقل رهبری وکنترول  می گردد.

 2 سیستم ولایتی (محلی) که توسط والیان رهبری وکنترول می گردد.

 28 اداره ی عامه چیست؟

اداره ی عامه از دو کلمه ی اداره وعامه ترتیب شده است.

اداره عبارت ازیک سازمان اجتماعی است که برای رسیدن به یک سلسله اهداف گرد هم می آیند.

عامه عبارت ازتمام وزارت ها وادارات مستقل که در داخل وخارج کشور مصروف خدمت می باشد ؛ به شمول سه قوه ی مقننه ، قضاییه و اجراییه ( اداره عامه ) می باشد.

 29 دورنمای اداره ی عامه افغانستان چیست؟

 داشتن یک اداره ی عامه شفاف ، موثروخدمتگذارمردم داشتن تشکیلات اداری منظم درمرکزودرسطح ولایات و ولسوالی ها جهت حذف مشابهت های کاری بین وزارت ها وادارات محلی کاهش درمصارف استفاده ی اعظمی ازاستعداد های نایاب. #scholarship4af

 30 حقوق اداره چیست؟

مجموع قواعد ومقرراتی است که روابط افراد را با اداره وروابط ادارات را بین هم تنظیم می کند.

 31 موسسه چیست؟

عبارت ازیک تشکیل تعاونی پلان شده است که درآن رول ، وظایف و روابط افراد جهت نایل شدن به اهداف واضح شده باشد.

 32 مشخصات یک اداره ی سالم چیست؟ 1

1-    درادارات باید ازتمام اصول ، قواعد ومقررات اداری پیروی لازم صورت گیرد.

2-    تشکیل اداره باید با ضروریات اصلی آن سازگارباشد وبا اهداف ووظایف اصلی اداره هماهنگ وازتورم تشکیلاتی جلوگیری به عمل آمده باشد.

3-    درانتصاب ، انتخاب ، تغیر، تبدیل وتادیات کارکنان باید اصول مهم اداری مانند اصل تعادل ، تخصص مفیدیت ومثمریت ، روابط انسانی وسلسله ی مراتب اداری مراعات گردد.

4-    اداره باید ازتقلب کاری ، استفاده جویی ، رشوه ستانی وبروکراسی ( کاغذپرانی) عاری باشد.

5-    کاربه اهل کارسپرده شود.

6-    در اداره باید هماهنگی ، سیستم خوب کنترول ورهبری وجود داشته باشد وازاصول مدیریت پیروی صورت گیرد.

 33 رول مهم واساسی که دریک اداره ایفا می نماید ، چی خواهد بود؟

جهت ایجاد یک اداره سالم رعایت ازقوانین ومقررات ، ایجاد نظم ودسپلین ، رعایت سلسله مراتب ، پابندی به وظیفه ، حسن همکاری با همکاران ، سلوک نیک با مراجعین

 34 پروژه چیست ؟

فعالیت هدفمندانه ای که دارای بودجه ، تشکیل ، پلان کارومعیاد مشخص داشته ودارای نتایج معین می باشد .

 یا به عباره ی دیگر، عبارت ازپلان گذاری وفعالیت طرح شده جهت نایل شدن به اهداف است. درپروژه شروع وختم فعالیت وبودجه آن مشخص می باشد.

 35 پروگرام چیست؟

یا به عبارت دیگر، ازردیف ازپلانها ودساتیر جهت رسیدن به فعالیت های آینده می باشد. #scholarship4af

36 مقایسه چیست؟

عبارت ازاجرای کارو وظیفه محوله است که به اساس تشکیل به یک شخص ویا فرد محول شده باشد.

 37 مشاجره چیست؟

درلغت کشمکش وعدم توافق را گویند ودراصطلاح امور اداری ، ازناسازگاری بین کارمندان ، مراجعین ودرسطح آمرین نیزواقع می گردد.

 38 انگیزه چیست؟

سبب ، باعث ، علت ، آنچه که کسی را به کاری برانگیزاند ، است.

 39 سیستم چیست ؟

 سیستم عبارت مجموعه ارگانها و دپارتمنت های داخلی یک سازمان میباشد که بارعایت مقررات وسلسله مراتب جهت رسیدن به هدف یکجا باهم فعالیت میبنماید.

 40 تجزیه وتحلیل چیست؟

عبارت ازمطالعه ی جامع وکامل سیستم ها وروشهای سازمان به منظور بهبود بخشیدن وساده کردن امور می باشد.

 41 پلان چیست؟

پلان عبارت ازطرح ویا دید قبلا پیش بینی شده برای فعالیت اساسی جهت رسیدن به هدف مشخص و معین میباشد.

 نکات مهم آن عبارت اند از 1 بودیجه 2 هدف 3 منابع بشری 4 وسایل وابزار

 پلان گذاری چیست؟

پلان گذاری عبارت اند از پروسه ی تشخیص وتعریف اهداف ، تعین فعالیت های توام با زمانبندی تطبیق آن ، طراحی وضعیت مطلوب وتدارک اقدامات ووسایل جهت تحقق اهداف وسنجش دقیق مصارف وترتیب شرح مصارف می باشد.

رهبری چیست؟

عبارت ازپروسه ی تاثیرگذاری برفعالیت های گروهی ازافرادی است که دروضعیت معین برای تحقق اهدافی تشریک مساعی می نمایند.

 در رهبری نفوذ داشتن بردیگران به نحوی که آنها را درراستای تحقق اهداف بکشاند ، حایزاهمیت زیاد می باشد.

   43 پالیسی چیست؟

پالیسی درحقیقت یک پلان محتاطانه ی اجراات است درجهت رهنمود تصامیم ودستیابی به نتایج معقول ومنطقی.

استراتیژی چیست؟

استراتیژی عبارت ازبرنامه ی واحد وکاملی است که برمبنای آن نیل به اهداف اساسی سازمان تعین میگردد.



 44 ارزیابی به کدام منظوروهدف است.؟

ارزیابی به منظورتحسین وتثبیت شخصیت ، اهلیت وشایستگی یک کارکن به هدف پلان کاربه اهل کاراست.



 45 ارزیابی چیست وهدف آنرا توضیح بدارید؟

ارزیابی عبارت از پروسه ننظیم فعالیت ها به طور سیستماتیک است ، که در ختم پروژه ها ویا معیاد معین از فعالیت ها به راه انداخته میشود.

ویا ارزیابی عبارت ازبخش کارافراد است که دراثرآن عملکرد افراد به اساس معیارهای ازقبل تنظیم شده ، مقایسه ونتیجه مثبت آن به اطلاع کارمندان رسانیده می شود وهدف آن قرارذیل است.

 1 شناسایی افراد به منظورجابجایی موثرانها

 2 تشخیص افراد بی کفایت وبی کارکه باید درمورد آنها درنظرگرفته شود.

 3 شناسایی افرادی که باید ارتقا داده شوند.

 4 آشنایی با خصوصیات شخص واستعداد های افراد.

فرق میان نظارت و ارزیابی چیست؟

نظارت در جریان فعالیت ها طور دوامدار و مسلسل صورت میگیرد.

و ارزیابی در ختم فعالیت ها ویا در معیاد معین پروژه صورت میگیرد.

 46 نظارت چیست؟

1-    عبارت از تنظیم فعالیت ها پروسه مشاهداتی بوده که در جریان فعالیت ها صورت میگیرد.

2-    نظارت یک عملیه ی دوامدارومسلسل ، ازجریان فعالیت اداره می باشد .

3-    همچنان نظارت یک پروسه ی جمع آوری وتحلیل شاخص ها برای آگاهی آمرین ومدیران بوده تا بتوانند فعالیت های اجرا شده را باپلان داده شده مقایسه نمایند .

 49 بررسی چیست ؟

بررسی یک نوع بازرسی است ازصورت اجراات وتطبیق اهداف وپلانهای حسابات مالی واداری که توسط آمراداره توظیف وتعویض صلاحیت به شخص دیگرمطابق قانون انجام می شود.

53 بازرسی چیست؟

بررسی عملیه ایست که به موجب آن نتایج تفتیش تحقق می یابد.

 54 تفتیش چیست؟

 تفتیش عملیه ی بازرسی منظم ، تحلیل معاملات ، حسابات ، عملیات وگزارشات نهاد های دولتی وغیردولتی بوده که درختم فعالیت ها وپایان سال مالی به ملاحظه اسناد صورت می گیرد.
#scholarship4af

 55 تفتیش داخلی چیست؟

تفتیش داخلی ارزیابی فعالیت ها واجراات مالی وحسابی را به شکل دوام داردرجریان سال بررسی ورهنمایی می نماید.

 56 تفتیش خارجی چیست؟

تفتیش خارجی بالای صورت های مالی (حساب قطعیه) مرجع تحت تفتیش اظهارنظرنموده وبالای فعالیت های تفتیش داخلی اتکا می نماید وبررسی آنرا طبق معیارهای تفتیش بین المللی (انتوسای) بوده وگزارش ده رییس دولت وپارلمان می باشد.

 57 کنترول چیست ؟

کنترول عبارت ازپروسه ای است مطابقت فعالیت های انجام شده را با فعالیت های پلان گذاری شده تحت غوروبررسی می گردد.   کنترول به دونوع است

1 کنترول قبلی ازطرف نماینده ی وزارت مالیه طوردوامدارصورت می گیرد.

 2 کنترول بعدی ازطرف اداره ی کنترول وتفتیش مطابق پلان درختم هرسال مالی صورت می  گیرد.

58 تشکیل چیست؟

تشکیل عبارت ازتقسیم بندی وظایف ، تثبیت وظایف ، تفویض صلاحیت وایجاد روابط منطقی میان واحد های اداری می باشد.

 59 بست چیست ؟

بست ، بخشی ازتشکیل است که براساس آن کارکن وظیفه محوله ی خود را انجام می دهد.

 60 تحلیل وظیفه چیست؟

تحلیل وظیفه پروسه ی تشریح نمودن توقعات ازوظیفه واستعداد های لازمه برای اجرای وظیفه می باشد.



61 اهداف تحلیل وظیفه چیست؟

پروسه ی انتخاب ، موارد قانونی وحقوقی ، ارزیابی کارکردها ، برای ارتقا وپیشرفت دوره ی خدمت وتربیه وتریننگ.

 62 قرارداد چیست؟

عبارت ازیک عمل حقوقی دوجانبه است که باتوافق اراده طرفین صورت می گیرد وبرای عقد وفسخ آن رضایت طرفین ضروری است.

 63 اجزای قرارداد شامل چیست؟

نوعیت قرارداد _(شفاهی وتحریری) ظرفیت طرفین قرارداد ، توافق نظر، مشروعیت ، حق مطالعه ، جبران خساره ومکلفیت های طرفین.

 64 شرایط قرارداد چیست؟

هویت طرفین ، مشخص بودن موضوع قرارداد ، تادیات وزمان معین آن ، مشخصات خدمات ( وقت ، زمان واشخاص مسوول ) محرومیت ، حق فسخ قرارداد توسط جانبین ، قرارداد تحت قوانین کدام کشورومدت قرارداد.

 65 دفترحاضری چیست؟

سندی است که موجودیت کارکن را دراداره دراوقات کارتثبیت واداره امورکارکنان مکلف به تنظیم ، ترتیب ونگهداشت آن است.

 66 مهارت های اساسی دفترداری چیست؟

مهارت های اساسی دفترداری عبارت ازپروسه ی سازماندهی اسباب ووسایل داخلی دفترایجاد روابط رسمی ومنطقی بین واحد های مختلف داخلی وخارجی یک سازمان می باشد که درنتیجه ی آن فضای کاری خوب در داخل دفترتامین می گردد.

 67 اصول اساسی اداره کدام ها اند؟

 1 اصل هماهنگی و وحدت هدف 2 اصل سلسله ی مراتب 3 اصل تخصص 4 اصل وحدت امردهی 5 اصل حیطه ی نظارت 6 اصل صلاحیت ومسوولیت 7 اصل تعادل 8 اصل انعطاف پذیری 9 اصل کارآیی.

 69 مسئولیت چیست؟

هرآن اجراات کاری که برای کارمند دربرابرآن توظیف گردیده باشد وبروی سپرده می شود ، مسوولیت نامیده می شود.

 70 صلاحیت چیست شرح دهید.؟

عبارت ازمجموع اختیاراتی است که به موجب قانون برای انجام اعمال معیینی به ماموردولت داده شده است.

 صلاحیت به دونوع است 1 صلاحیت قانونی 2 صلاحیت اداری.

 71 هدف وعلت ازکاندید شدن به پست مذکوررا توضیح دهید.؟

1 کار درراستای مسلک وتخصص 2 شرکت درمرحله ی بازسازی ونوسازی کشور 3 ارایه ی خدمات عامه برای هموطنان ازطریق انجام وظیفه 4 ایفای وظیفه درمحیط اکادمیک وداشتن اشخاص نخبه ودارای اندیشه ی بزرگ 5 علاقه مندی به کارمرتبط بامردم واجتماع. 6 عیارشدن به حیث کارکنی درآینده بتوانند راه گشای پرابلم های مردم وکشوردرعرصه کاری خود باشد.

 72 یک کارمند خوب دارای کدام مواصفات می باشد ، توضیح دهید؟

صادق باشید درپرتوقانون ومقررات وظایف خود را انجام دهد پشت کارداشته باشید اسراراداره راحفظ نماید پابند به حاضری باشد سلوک نیک با همکاران ومراجعین داشته باشد.

 73 هدف چیست ؟

هدف عبارت از همان نتیجه ی مطلب است که همه فعالیت ها به سوی آن سوق داده می شود.

 74 منابع چیست ؟

منابع عبارت ازسرمایه مادی ومعنوی سازمان می باشد.

 که شامل منابع ذیل می گردد. 1 منابع فزیکی 2 منابع مالی 3 منابع بشری 4 منابع غیرمحسوس ، منابع زمانی (وقت) ودیگرمنابع غیرزمانی مانند . تحصیل.

 75 منابع بشری چیست ؟

عبارت ازجذب ، پرورش ، توسعه وحفظ نیروهای لایق وشایسته ی کارجهت رسیدن به هدف اداره می باشد.

 76 پلان گذاری را توضیح دهید؟

عبارت ازتعین اهداف وفعالیت ها با زمان بندی آن ، ارزیابی  وانتخاب فعالیت ها وبلاخره  ترتیب شرح مصارف فعالیت می باشد.

 ویاعبارت ازپروسه ی تحلیل وتفکراست که راه را به سوی اهداف نزدیک می سازد.

 وسه اصل عمده دارد. 1 اهداف وپلان گذاری 2 فعالیت ها یی که این اهداف را پیاده می سازد.

 3 منابع که دربر آورده شدن اهداف استفاده می شود .

78 مامور کیست توضیح دهید؟

مامور عبارت از اجرا کننده اوامر قانونی آمراست که بخاطر اجرای امور رسمی توظیف گردیده باشد و در مقابل وظیفه رسمی از طرف اداره معاش دریافت میکند.

 79 وظیفه یک مامور بر اساس کدام معیارها تعیین میگردد؟

وظیفه یک مامور نظر به بست که مامور در آن تعین گردید، داده میشود ولی لازم است حین تعین مامور در بست باید اسناد، تحصیلی، تجربه کاری، اهلیت کاری، صداقت، پشتکار و سایر خصوصیات شخص در نظر گرفته میشود.

 82 مامور خدمات ملکی به کدام شخص اطلاق میگردد؟

مامور خدمات ملکی شخصی است که با رعایت احکام قانون به منظور ارایه خدمات طور دایمی دراداره دولتی استخدام میگردد.

 83 کارشناس کیست؟

کسیکه منحیث یک شخص متخصص در بخش کاری خود وارد و بحیث کارشناس ایفای وظیفه مینماید.

 84 شما سهم خویش را در آوردن اداره سالم چگونه ایفا میکنید؟

بخاطر داشتن یک اداره سالم اولتر از همه باید یک پلان کار منظم داشته باشیم، حسن سلوک، روحیه کار دسته جمعی، تبادله نظریات با پرسونل خود، در نظر گرفتن لیاقت، شایستگی در قسمت انتخاب، پرسونلو تبدیل سیستم ابتدایی به جدید و مدرن... وغیره

 85 پیامد ریفورم جدید اداری؟

1- الغای تشکیلات کهنه وغیر موثر . 2- از بین بردن بیکاری های مخفی. 3- انکشاف سیستم اداره عامه معاصر. 4- توسعه انواع کاریابی جدید و شغل سازی. 5- بالابردن ظرفیت های کاری منابع بشری. 6- استخدام به شیوه رقابت آزاد به هدف مندی انکشاف ظرفیتها 7- از بین بردن فساد اداری. 8- ایجاد اداره بدون تبعیض . 9- بوجود آوردن رفاهیت همگانی برای افراد جامعه .

   86 نظر به کدام ماده قانون اساسی اصلاحات در سیستم اداری کشور توضیح گردیده است؟

 ماده 50 قانون اساسی اداره اصلاحات خدمات ملکی ایجاد کردیده است.

 87 اهداف کمیسیون را واضح نمایید؟

 رهبری سیستم اداره عامه در کشور الف: ب : انسجام تشکیلات اداری دولت. تنظیم و اصلاح امور دولت. ج : د  : تنظیم و اصلاح بهتر امور اداره در دستگاه دولت.

88  کمیسیون مستقل اصلاحات اداری متشکل از کدام دارات است؟

کمیسیون مستقل  اصلاحات اداری متشکل از ادارات ذیل است: 1- اداره خدمت ملکی 2- بورد تعیینات خدمات ملکی 3- بورد رسیدگی به شکایات خدمات ملکی 4- دارالانشای اصلاحات اداری.

 89 خدمات ملکی چیست؟

خدمات ملکی عبارت از انجام تمام فعالیت های اجرائیوی و اداری است که طبق قانون از طریق دولت صورت میگیرد.

 90 اهداف کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات چی است؟

1- ایجاد سالم از طریق طرح و تطبیق اصلاحات در سیستم اداری کشور. 2- تثبیت وظایف خدمات ملکی. 3- استخدام مامورین خدمات ملکی به اساس لیاقت و شایستگی. 4- تنظیم اساسات امور ذاتی.

 91   وظایف کمیسیون مستقل اصلاحات اداری چیست؟    

1- طرح و تطبیق پالیسی اداری دولت جهت ایجاد اداره ملکی سالم ، غیر جانبدار فارغ از دخالت سیاسی و سپردن کار به اهل کار.          2- تشخیص، پیشنهاد  و نصب مامورین عالیرتبه ملکی به ریاست دولت به طور بیطرفانه و متکی به معیار های لیاقت و کفایت.          3- نظارت از تعیینات مامورین ملکی پاین رتبه بر اساس لیاقت وشایستگی.          4- نظارت از  تطبیق پروگرام اصلاحات اداری در وزارت خانه ها و ادارات دولتی.          5- همکاری با تمام وزارت ها و ادارات دولتی جهت ایجاد اداره سالم .

   92 ایجاد کمیسیون به اساس کدام فرمان تاسیس گردید؟

ایجاد کمیسیون به اساس فیصله جامعه جهانی و توافقات بن به تصویب و به اساس فرمان 257 مورخ 2/3/1381 منظور گردیده است.

   93   توافقات بن شامل چه مطالب بوده است؟

 به اساس فیصله بن جامعه جهانی ونما ینده گان افغانستان این چند مورد را به تصویب رسانیده اند. 1- ایجاد اداره مؤقت و کاربرای راه اندازی پروسه انتخابات. 2- ایجاد کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی. 3- ایجاد کمیسیون مستقل حقوق بشر. 4-ایجاد پولیس ملی. 5-ایجاد اردوی ملی. دونرها و جامعه جهانی کمک های خود را متکی به انجام این موارد دانسته اند.

   94       وظیفه یک مامور براساس کدام معیار ها تعیین میگردد؟    

   وظیفه یک مامور نظر به پست که مامور درآن تعیین گردید ، داده میشود ولی لازم است حین تعیین مامور در بست باید اسناد تحصیلی ، تجربه کاری ، اهلیت کاری ، ، صداقت پشتکارو سایر خصوصیات شخص در نظر گرفته میشود.

95 پی آر ار چیست ؟

 برنامه موقتی است بمنظور اصلاح اداره ، بلند بردن سطح موثریت اداره ، ادغام وظایف مشابه ارتقای ظرفیت های کاری مامورین ، نصب مامورین به اساس لیاقت و شایستگی ازطریق رقابت آزاد سپردن کار به اهل کار که دارای دومرحله میباشد. الف –آماده ساختن بست های کلیدی وزارت خانه ها ، ترتیب تشکیل ، بست ها ولایحه وظایف . ب-تشخیص بست های پیشنهاد شده توام با لایحه وظایف با پرداخت معاش اضافی موقت .

 96 وظایف و صلاحیت بورد تعیینات خدمات ملکی را واضح سازید؟

1-تشخیص و پیشنهاد ، استخدام ، ترفیع ، تبدیلی ، تقاعد ، رفع تقاعد وسایر امور ذاتی مامورین عالیرتبه خدمات ملکی جهت منظوری به رییس جمهور . 2-مطالبه معلومات در مورد بست های خالی از وزارت ها و ادارات دولتی . 3-تصویب معیار های انتخاب و ترتیب فهرست مختصر و انتخاب نهائی کاندیدان 4-رهبری کار کمیته های انتخاب ترتیب فهرست مختصر و انتخاب نهائی . 5-پیشنهاد کاندیدان منتخب جهت اخذ منظور به رییس جمهور.

97 بورد تعیینات متشکل از چند عضو بوده ورییس بورد چگونهه انتخاب میگردد؟

 بورد تعیینات مطابق قانون متشکل از پنج نفر عضو میباشد که اعضای بورد از میان خویش یک نفر را به حیث رییس بورد برای مدت یک سال انتخاب مینماید.

98 وظایف وصلاحیت بورد رسیدگی به شکایات را واضح سازید؟

1-رسیدگی به شکایات مامورین در مورد تجویز مویدات تادیبی غیر موجه . 2-رسیدگی به هدایات و اوامر غیر قانونی . 3-رسیدگی به تخطی از احکام مندرج مقرره طرزسلوک مامورین خدمات ملکی 4-رسیدگی به شکایات مامورین خدمات ملکی ناشی از امتناع از پذیرش درخواستی ها بدون دلایل معقول . 5-رسیدگی به شکایات عدم دسترسی به دفتر سوانح . 6-رسیدگی به شکایات ناشی از برخورد تبعیض آمیز و غیر عادلانه در مرحله استخدام از طرف بورد تعیینات یا کمیته استخدام وزارت خانه ها. 7-اتخاذ تصمیم در مورد تعیینات تبعیض آمیز و غیر عادلانه . 8-رسیدگی به سایر شکایات که از طرف بورد رسیدگی به شکایات قابل ارزیابی دانسته شود. 9-ارایه گزارش اجرات ربعوار و سالانه به مقام ریاست جمهوری از طریق رییس کمیسیون .

  99 بورد رسیدگی به شکایات متشکل از چند عضو بوده و رییس بورد چگونه انتخاب میشود ؟

 بورد رسیدگی به شکایات مطابق قانون متشکل از سه نفر عضو میباشد که اعضای بورد از میان خویش یک نفر را به حیث رییس بورد برای مدت یک سال انتخاب مینماید.





 100 خدمات ملکی شامل کدام فعالیت های میباشد؟

1- اداره ، تنظیم و عرضه خدمات ملکی . 2-طرح پالیسی خدمات ملکی تهیه و ارایه مشوره های مسلکی . 3-طرح وترتیب قوانین ، فرامین و مقرره مربوط و تثبیت آن .

101 وظایف ریاست دارالانشارا واضح سازید؟

 1-ریاست دارالانشا اصلاحات اداری در امور اجرائیوی مالی و اداری کمیسیون طبق لایحه وظایف مربوط تحت اثر رییس کمیسیون فعالیت مینماید. 2-دارالانشا جریان تطبیق برنامه ها ، پروژه ها و فعالیت های اصلاحات اداری را ارزیابی و نظارت نموده و گزارش آنرا به رییس کمیسیون ارایه مینماید.

 102 اعضای کمیسیون مستقل اصلاحات اداری دارای کدام اوصاف اند؟

1-تابیعت افغانستان را داشته باشند. 2-حداقل سن (30) سالگی را تکمیل کرده باشند. 3-دارای تحصیلات عالی و تجربه کافی باشند. 4-دارای شهرت نیک و حسن سلوک باشند. 5-به جنایت و جرایم ضد بشری محکوم نگردیده باشند.



103 1 اعضای کمیسیون در کدام حالات از طرف رییس جمهور عزل شده میتواند؟

 -عدم موفقیت در اجرای وظایف محوله . 2-سوء استفاده از صلاحیت های وظیفوی . 3-محکومیت به جرایم جنایت ، جنحه یا جرایم ضد بشری حین تصدی وظیفه .

104 کدام شخحص به صفت مامور خدمات ملکی پذیرفته میشود ؟

 1-سن 18 سالگی را تکمیل کرده باشد. 2-تابعیت افغانستان را داشته باشد. 3-سند فراغت تحصیلی داشته باشد. 4-به مریضی صعب العلاج گرفتار نباشد. 5-مرتکب جرم جنایت نشده باشد.

105 مامور خدمات ملکی دارای کدام حقوق میباشد؟

1-معاش با ضمایم . 2-رخصتی ها . 3-ترفیع . 4-تقاعد . 5-تامینات اجتماعی....

 106 کارکنان مطابق اسناد تقنینی دارای چه نوع حقوق میباشند؟

 1-حق استراحت 2-حق تامین شرایط صحی و مصونیت کار 3-حق آموزش مجانی 4-حق ارتقای ظرفیت . 5-حق استفاده از تامینات اجتماعی.





 107 قرارداد کار چیست ؟

قرارداد کار عبارت از توافق کتبی کارکن و اداره یا کارفرما میباشد که به موجب آن کارکن طبق لایحه وظایف در مقابل دریافت مزد و سایر حقوق و امتیازات دوره کار برای مدت معین یا غیر معین انجام خدمت مینماید.

 108 قرارداد کار چه وقت درحالت تعلیق قرار میگیرد؟

1-انجام خدمت عسکری . 2-اشتغال در وظایف انتخاباتی . 3-توقف موقت کار 4-اتهام به جرم و تحت توقیف و تحقیق قرارگرفتن . 5-حوادث غیر مترقبه . 6-تعلیم و تحصیل .

 109 قراردادکاردرکدام حالت قسخ میگردد؟

 1-به توافق طرفین 2-ختم قرارداد معین کار 3-تقاعد 4- وفات 5-معلولیتی که مانع انجام کار شود 6-توقف کاربیشتر از شش ماه 7-محکومیت نهائی به جزا که مانع کار شود 8-تخطی مکرر بعدازتطبیق مویده تادیبی 9-امتناع کارکن بعداز تعیین مجدد وی به کار قبلی 10-عدم قناعت بخش بودن دوره آزمایشی.
www.Facebook.com/scholarship4af
 110 کارکنان که قرارداد شان فسخ میگردد مستحق چه امتیاز بنام مساعدت کاریابی میگردند؟       1- درصورتیکه مدت کارشان الی یک سال باشد مستحق یک ماهه مزد با ضمایم . 2-درصورتیکه مدت کارشان از یک الی پنج سال باشد مستحق دوماهه مزد باضمایم . 3-درصورتیکه مدت خدمت کارکن بیشتر ازپنج سال الی ده سال باشد مستحق چهارماهه مزد با ضمایم 4-درصورتیکه مدت خدمت کارکن بیشتر از ده سال باشد مستحق شش ماهه مزد با ضمایم .

111 ترفیع مامورچیست؟

 ترفیع مامورعبارت از ارتقای مامور از رتبه موجوده به رتبه بلندتر است.

112 مامورچی وقت مستحق ترفیع شناخته میشود؟

 مامور درحالات ذیل مستحق ترفیع شناخته میشود: 1-اکمال سه سال خدمت بالفعل 2-مساعد بودن سجل یا فورمه ارزیابی 3-اخذ تقدیر نامه درجه اول.

113 مامور منتظر با معاش کیست ؟

 ماموری است که متصدی بالفعل نبوده و درحالت انتظار میباشدکه نظر به قانون الی شش ماه سرنوشت وی باید تعیین گرددهرگاه در اداره بست وجودنداشته باشد تقرر مامور صورت نمی گیرد.





 114 انتظار کدام حالت را گویند؟

 هرگاه بست یک مامور حذف و یا در تشکیل از بین میرود مامور در حالت انتظار قرارمیگیرد.

 115 وجایب مامور خدمات ملکی چیست؟

وجایب مامور خدمات ملیک : - 1-طبق قانون وظایف خود را انجام دهد 2-مامور ازصلاحیت مسوولیت دارد. 3-مکلف به رعایت سلسله مراتب است . 4-اطاعت از آمر 5-مکلف به حفظ اسرار اداره . 6-مکلف به عدم استفاده از صلاحیت رسمی در امور شخصی . 7-عمل خلاف قانون را انجام ندهد.

 116 مامور درجریان وظیفه چند موقف دارد؟

 ماموردر جریان وظیفه موقف ذیل را دارا اند:- 1-موقف اصلی . 2-موقف خدمتی . 3-موقف عسکری 4-موقف تحصیلی 5-موقف انفصال موقت.

 117 تقدیرنامه چیست و چند نوع است ؟

تقدیرنامه اجرای امور رسمی در وقت و زمان معین بوجه احسن میباشد که نایل به اخذ تقدیر نامه میگردد. و تقدیرنامه سه نوع است . 1-درجه سوم 2-درجه دوم 3-درجه اول.

 118 امتیازات تقدیر نامه را شرح دهید؟

 1-درجه سوم :یک سال قدم و برای مامور مافوق رتبه دوماهه معاش . 2-درجه دوم :دوسال قدم و برای مامومافوق رتبه سه ماهه معاش . 3-درجه اول : یک ترفیع و برای مامور مافوق رتبه چهارماهه معاش.

 119 ارتقای سطح بازدهی کار و بهبود کیفیت محصولات و ابتکار و نو آوری چه نوع تشویق میگردد؟ کارکن در برابر اجرای کار به وجه احسن ، ارتقای سطح بازدهی کار و بهبود کیفیت محصولات و ابتکار و نوآوری حسب ذیل تشویق میگردد: 1-اعطای تحسین نامه 2-اعطای تقدیر نامه 3- اعطای مکافات مالی 4- اعطای مدال ، نشان و القاب کارکنان دربرابر اجرای کار به وجه احسن .

120 مواد تادیب کارکن خدمات ملکی دربرابر تخلفات اداره توضیح دهید ؟

1-توصیه 2-اخطار 3-کسر معاش 4-تبدیلی 5-فسخ قرارداد.

 121 تعلیق چیست ومامور درکدام حالت به موقف تعلیق قرارمیگیرد؟

 تعلیق عبارت از انفصال موقت مامور از وظیفه میباشد و در حالات ذیل به حالت تعلیق قرارمیگیرد:- 1-درحالت که مامور تحت اتهام قرارگیرد و توقیف شود. 2-درحالیکه به مقصد اجرای تحقیق و محاکمه دست مامور از کارگرفته شود.



 122 هرگاه کارکن به ارتباط وظیفه تحت نظارت قرار گیرد و درنتیجه تحقیق بری الذمه شناخته میشود ایا ایام تحقیق را مستحق معاش میگردد؟

 بلی زمانیکه در نتیجه تحقیق کارکن بری الذمه شناخته شود ایام تعلیق را مستحق معاش با ضمایم آن میگردد.

123 یک کارکن در طول سال برعلاوه رخصتی های عمومی چه رخصتی دیگر را مستحق میگردد؟

 1-مدت بیست روز رخصتی تفریحی 2-مدت ده روز رخصتی ضروری 3-مدت بیست روز رخصتی مریضی

124 یک کارکن جدید الشمول در نخستین سال کار خود چند روز مستحق رخصتی تفریحی میگردد؟

 کارکن زمانیکه یازده ماه سلسل در اداره مربوطه خود کار نموده باشد برای مدت بیست یوم از رخصتی تفریحی خود استفاده کرده میتواند.
www.facebook.com/scholarship4af
125 کارکن در کدان حالت مستحق سفریه شده میتواند؟

 کارکن در سفر های خدمتی ، تبدیلی ، احضار و اعزام به محل دیگر مطابق معیار های که توسط سند تقنینی تنظیم میگردد مستحق کرایه و سفریه میگردد.

 126 یک کارکن درکدام حالات به تقاعد سوق داده میشود؟ 1

-بعدازتکمیل سن (65) سالگی 2-بعداز تکمیل مدت چهل سال خدمت باالفعل 3-کارکنی که به اساس حکم محکمه بیشتر از دوسال به حبس محکوم گردد به تقاعد سوق داده میشود.

 127 مساعدت مالی ( اکرامیه ) به خانواده کارکن متوفی به منظور تدفین و تکفین آن و تقاعد به چه مقدار است ؟

هرگاه کارکن در جریان وظیفه فوت / تقاعد نماید مستحق ده ماهه مزد با ضمایم آن بعنوان آخرین رتبه یا بست آن میباشد.

128 کارکن بعداز اکمال چند سالگی به تقاعد سوق میگردد و تا چندسال دیگر میتواند آنرا تمدید نماید؟

 کارکن بعدازتکمیل سن شصت و پنج سالگی به تقاعد سوق میگردد و درصورت ضرورت مبرم اداره به موافقه کارکن که توان کار را داشته باشد دوره کار کارکن الی مدت ده سال تمدید شده میتواند.

 129 ایا مامورمستعفی میتواندمجدداً شامل کار و یا تقاعد خود را مطالبه نماید؟

 بلی مامور میتواند مجدداً با حفظ رتبه شامل کار شود و یا تقاعد خود را مطالبه نماید البته مدت که مستعفی بوده در دوره خدمت او محاسبه نمیشود و تقاعدش از تاریخ منظوری استعفا اش محاسبه میگردد.

 130 کدام مامور میتواند تقاضای استعفا نماید و در کدام حالت استعفای مامور جواز ندارد؟

 مامورکه حداقل مدت 25 سال سابقه کار داشته باشد میتواند درخواست استعفا ارایه نماید و درحالت اضطرار نمیتواند استعفای خود را مطالبه کند.

131 ایا مامورتارک وظیفه مستعفی شناخته میشود و یا خیر ؟

بلی مامور تارک وظیفه نیز مستعفی شناخته شده و تمام مواد مستعفی بالای آن قابل تطبیق است.

132 اصطلاح کمیسیون یا کمیته را توضیح نمائید ؟

 کمیسیون (کمیته ) گروپ از افراد است و معمولاً از طرف اشخاص با تجربه اداره تشکیل میگرددکه ازطرف آمر مربوطه تعین میگردد تا به ارتباط اداره بعضی امور را اجرا و تحت بررسی قراردهد.



133 کنوانسیون چیست توضیح نمائید ؟

 به جلسه هائی گفته میشود که در طی زمان های مختلف و اوقات معین دایر میگردد . در کنوانسیون ها غالباً موضوعات گوناگون مانند : تجدید نظر برقانون اساسی کشور و یا رای دهنده گان یک حزب یا کاندیدهای یک حزب مورد بحث قرارمیدهد.

 134 ورکشاپ چیست توضیح نمائید ؟

 به یک دوره مباحثه علمی و عملی بریک موضوع مخصوص در یک نشست گفته میشود که دریک گردهمایی جمعیتی از اشخاص تجربه های شانرا میان هم مطرح مینمایند و این مباحثه ها چندین روز طول میکشد و هریک از شرکت کننده گان مواد و نوشته های قبلاً اماده شده به خوانش گرفته و آنرا درمجلس ارایه میدارند.

 135 سیمینار چیست توضیح نمائید ؟

جلسه علمی ، آموزشی و تخصصی میباشد که حداکثر تایک هفته تدویر میباشد. و یا به عباره دیگر : به گروپ کوچکی از شاگردان یا استادانی گفته میشود که دریک صنف و یا پوهنتون یک موضوع مشخص و نتایج تحقیق های قبلاً آماده شده شانرا ارایه میدارند.

236 کنفرانس چیست توضیح نمائید ؟

به آن جلسه گفته میشودکه روی مسایل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی دایر میشود و دررائس خود کمیته ها داشته و معیاد زمانی مشخص دارند.



 137 تریننگ چیست توضیح نمائید ؟

 دسترسی به کسب معلومات و مهارت های تیوریکی و میتودیکی است که بشکل عملی و نظری جهت ارتقای ظرفیت در کوتاه مدت تدویر میگردد.

 138 ارتقا ظرفیت چیست ؟

عبارت از بلند بردن سویه کاری کارمندان از طریق راه اندازی تریننگ ها ،ورکشاپ ها ، کورس ها ، سیمینارها و همکاری های روزمره و تشخیص نقاط قوی و ضعیف کارمندان جهت ارتقا و بلند بردن آن میباشد.

 139 قانون را تعریف کنید و بگوئید که قانون چند نوع است؟

قانون عبارت از تجویز صریح و معقول است که ازطرف مقامات ذیصلاح بمنظور نظم درجامعه اتخاذ میگردد و تطبیق آن توام با مویده (اجبار)است . یا به عباره دیگر قانون عبارت از مصوبه هردو مجلس شورای ملی ( مشرانوجرگه وولسی چرگه ) که به توشیح رییس جمهوررسیده باشد. قانون دو نوع است :- 1-قانون اساسی 2-قانون عادی.

Comments

Popular posts from this blog

Who is Haji zahir qadir

معلومات در باره خرقه مبارک

ولسوالی سرخرود